tisdag 10 december 2013

Ovisshet...

...om framtiden. Vet inte om jag ska kasta skugga över den norska mentaliteten, men det är vart fall så att tålamodet prövas för vad framtiden har i sitt sköte. Har egentligen inte fått så mycket information om vare sig det ena eller det andra här på bygget. Ingen rundtur på huset eller introduktion i vad som väntar. Det mesta bygger på att man frågar sig fram eller snokar reda på det själv. Känns som att alla andra har varit här förut och kan alla rutiner, medan jag är "förstagångsförbrytaren" som glöms bort.

Jag har fått intrycket av det är tre veckor som gäller på den här avdelningen, men ser nu att många försvinner upp en våning till 3 månaders-behandlingen efter kortare tid än så. Igår fick jag påminna min primärkontakt om att jag fortfarande hade benzodiazepiner i blodet och inte skulle ha frigång förrän tidigast onsdag. Sedan kom det en kvinna som sa att hon trodde hon skulle ha ett uppföljnings-och värderingssamtal med mig om fortsättningen följer. Men hon var inte riktigt säker på om det var mig hon skulle ha det med. Har haft kontakt med ungefär 20 människor i personalgruppen på sex dygn. Det är många människor och när de förhåller sig på olika sätt blir det ingen större stabilitet för en svensk med halvautistiska gener i blodet...

Lite frustrerad måste jag nog erkänna att jag är. Men tacksamheten är större. Att på skattebetalarnas bekostnad få chansen till ett nytt försök att leva anständigt.

Vet inte om jag någonsin kommer att kunna dricka alkohol ingen. Hur det sociala livet kommer att se ut i framtiden? Att möta alkoholen i vardagen där den inte går att undvika. "Ska du med ut å ta en pils?" Ett standarduttryck jag blir förvirrad av att tänka på idag. Att svara ja innebär ju att man måste vara stark nog att ta en kaffe istället och bryta tidigt, alternativt ta frågorna om varför man slutat dricka vid varje tillfälle. Att säga nej innebär ju en total isolation eftersom nästan alla sociala aktiviteter innehåller alkoholkonsumtion.

Nåväl. Nu tar vi en dag i taget och ser framtiden an med tro på en bättre framtid!!

8 kommentarer:

  1. Beat the system!! / Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart!
      Har du sett mig ge upp...
      /K

      Radera
  2. Det låter verkligen absurt att du inte får veta vad som gäller, och att ingen riktigt verkar veta. Det borde vara en självklarhet med tydlig struktur när man kommer in som en levande härdsmälta.
    Men det är glädjande att du börjar förbereda dig för livet "därute", hur du bl a ska bemöta detta "hänga med ut och ta en pils". Tyvärr är det nog så att du måste informera om att du inte kan dricka och ta det snacket, precis som om någon skulle fråga dig om du vill ha en varmkorv. Det blir ett jävla tjatande och fördomar att bemöta, men tyvärr oundvikligt i en aningslös värld. Alla som undrar varför man inte flyger, firar jul, äter kött, gillar Christer Sjögrens musik...
    Kram/Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är som alltid väldigt klok Tina! Men "ordning och reda" är mer något norrmännen ler lite åt än de tycker verkar vara förnuftigt som förhållningssätt.

      Och den debatten om alkohol blir jag nog tvungen å ta... Är bara less på att inte vara som alla andra. Men det kommer jag ju ändå aldrig att bli :)))

      Radera
  3. jag håller med Tina!

    /h

    SvaraRadera
  4. Alla andra dricker inte alkohol...tur det! Du fixar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Beror väl på umgänge...
      K

      Radera